Jak cenna dla naszego organizmu jest miedź i w jakich produktach znajdziemy jej najwięcej. Poznaj niezwykłe właściwości i korzystny wpływ na nasze zdrowe życie

Nasz organizm stale potrzebuje uzupełnienia witamin i ogrom wszelkich składników odżywczych. Niedobór niektórych, może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dużo już wiemy na temat wapnia, magnezu, kwasów tłuszczowych omega-3 i fosforu, ale problemy z układem kostnym oraz nadmierne wypadanie włosów, można w dużej mierze przypisać niedoborom miedzi. Poznaj więc znaczenie tego pierwiastka w naszej diecie i dowiedz się, które produkty zawierają jej najwięcej.

 

 

O tym, jak ważne jest uzupełnianie miedzi w organizmie, dowiedziałam się przypadkiem. Kilka lat temu, moje włosy wypadały w bardzo niepokojącym tempie i sięgnęłam po serię najróżniejszych witamin, które miały mi pomóc pozbyć się tej uciążliwej dolegliwości. Niestety nie przyniosło to żadnego efektu, więc zdecydowałem się na wizytę u specjalisty. Po wnikliwych badaniach okazało się, że odpowiedzialny za to jest właśnie niedobór miedzi. Trzeba jednak pamiętać, że z kolei nadmiar tego pierwiastka jest dość toksyczny, dlatego powinien być uzupełniany w sposób naturalny, a posiadają ją tylko niektóre produkty spożywcze.

Jakie właściwości ma miedź i jakie produkty ją zawierają

 

Miedź jest kofaktorem grupy niebiałkowych części enzymów, które aktywnie uczestniczą w takich procesach jak:
  • w produkcji energii w komórkach;
  • w syntezie kolagenu w stawach, włosach i skórze;
  • bierze udział w metabolizmie żelaza;
  • wspomaga funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego;
  • wspomaga aktywną produkcję przeciwutleniaczy;
  • wspomaga produkcję melaniny, mającej wpływ na kolor skóry i włosów.

 

Jakie są objawy niedoboru miedzi?

 

Skóra

Wbrew pozorom, elastyczność skóry zależy również od prawidłowej zawartości miedzi. Pierwiastek ten, aktywnie uczestniczy w produkcji kolagenu i elastyny. A dzięki swoim właściwościom przeciwdrobnoustrojowym pomaga szybko wyeliminować wszelkiego rodzaju wysypki skórne.

 

Tkanka kostna

Wraz z wiekiem i w okresie menopauzy, gęstość mineralna kości znacznie się zmniejsza. Aby je wspomóc, staraj się dostarczać wymaganą ilość pierwiastka w codziennych posiłkach.

 

Układ sercowo-naczyniowy

Brak miedzi, może prowadzić do poważnej patologii, która polega na znacznym powiększeniu się serca. Miedź, normalizuje poziom cholesterolu i zmniejsza ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu.

 

 

Odporność

Niedobór miedzi, wpływa również na naszą odporność. Miedź zwiększa wydzielanie cytokiny IL-2, przywraca liczbę i funkcję limfocytów T.

 

W jakich produktach znajdziesz drogocenną miedź?

Należy pamiętać, że zaledwie 1 g tego pierwiastka śladowego, może spowodować poważne zatrucie. Dlatego musisz tak skomponować swoją dietę, aby pierwiastek w jego naturalnej postaci znalazł się w stałym, dziennym jadłospisie. A zawierają ją takie produkty jak:

  • wątróbka (wystarczy 200-300 g tygodniowo)
  • owoce morza (zwłaszcza kalmary)
  • warzywa o ciemnozielonych liściach, grzyby, awokado, suszone owoce
  • orzechy
  • rośliny strączkowe
  • ser kozi
  • produkty sojowe
  • czekolada, kakao
  • woda mineralna

 

Niezwykle ważne jest również to, że oprócz dostarczania miedzi do organizmu, należy również zadbać o jego prawidłowym wchłanianiu. Najlepiej pomoże Ci w tym spożywanie sporej ilości białka. Pamiętaj również o regularnej kontroli i upewnij się, że 10-20% całego białka w Twoim organizmie to kolagen.

 

Po miesiącu prawidłowego odżywiania, moje włosy przestały wypadać, stały się lśniące i zdrowsze. Pamiętaj jednak, że niektóre objawy mogą wynikać również z poważnych chorób, dlatego zawsze zasięgnij opinii lekarza specjalisty. Powodzenia!

 

 

 

error: Content is protected !!